Waarom wij slechts één merk installeren per productcategorie

Er zijn veel merken in de automatisatiesector. Wij zijn er echter heilig van overtuigd dat specialisatie de sleutel is tot succes. En succes, dat is voor ons een combinatie van de hoogste kwaliteit en de beste ondersteuning.  

Of het nu gaat om PLC’s, visiesystemen, robots of cobots, zoals Doosan voor onze collaboratieve robots, wij kiezen ervoor om ons te focussen op één merk per productcategorie.

Dit stelt ons in staat om efficiënter te werken, diepere expertise te ontwikkelen en onze klanten op lange termijn beter te ondersteunen.

Hoewel sommige klanten soms vragen of we kunnen overstappen naar andere merken, kiezen we bewust voor ‘nee’. Hier leggen we uit waarom dat de juiste keuze is voor jouw bedrijf.

Wij kiezen om te specialiseren

Specialisatie brengt veel voordelen met zich mee, zowel voor onze klanten als voor onszelf. Door te focussen op één merk per productgroep zorgen we ervoor dat we volledig op de hoogte blijven van alle nuances van die systemen. Dit leidt tot:

  • efficiëntere installaties
  • kortere doorlooptijden en 
  • betere ondersteuning.

Merken waarmee wij werken

Wij gebruiken deze merken voor automatisatieoplossingen:

  • PLC: Siemens
  • Visiesystemen: Cognex
  • Cobots: Doosan

Maar dus, de redenen waarom we werken met één merk en niet met meerdere. 

Reden 1: diepere kennis en expertise

Wanneer je als integrator meerdere merken ondersteunt, moet je je medewerkers trainen voor verschillende systemen. Of het nu gaat om PLC’s, robots of visiesystemen, elk merk heeft zijn eigen unieke software, programmeerinterface en licentievereisten.

Door ons te beperken tot één merk, kunnen we onze medewerkers grondig opleiden, zodat ze alle ins en outs van dat merk kennen en efficiënter kunnen werken. Dit komt de kwaliteit van de installatie en ondersteuning direct ten goede.

Bijvoorbeeld: cobots van het merk Doosan

Bij Promation werken we standaard met Doosan voor cobots. Dat vinden we het beste merk en sluit het beste aan bij onze eigen manier van werken.

De keuze voor één merk stelt ons in staat om alle technische aspecten van Doosan cobots te beheersen, van de installatie tot onderhoud. Wanneer klanten een vraag hebben over hun cobot, weten we precies wat we moeten doen omdat we volledig gespecialiseerd zijn in dat merk.

Ontdek meer over onze cobots

Reden 2: snellere productontwikkeling en innovatie

Wanneer je met meerdere merken werkt, moet je voortdurend je oplossingen aanpassen aan verschillende systemen. Dit leidt tot dubbel werk en vertraagt de innovatie. Door ons te concentreren op één merk per productlijn, kunnen we onze energie richten op het optimaliseren van de systemen die we gebruiken.

Dit betekent dat we sneller nieuwe oplossingen kunnen ontwikkelen en implementeren die nauw aansluiten bij de behoeften van onze klanten.

Voorbeeld: Costacker

Als we werken aan een verbetering voor onze Costacker-oplossing, kunnen we ons volledig richten op de integratie met Doosan cobots. We hoeven geen rekening te houden met andere merken, waardoor we de oplossing sneller kunnen implementeren en optimaliseren.

Reden 3: lagere kosten voor licenties en onderhoud

Het werken met meerdere merken betekent dat je licenties moet kopen voor elk afzonderlijk systeem. Dit is niet alleen duur, maar het beheer van al deze licenties en onderhoudscontracten kan ook leiden tot inefficiëntie en hogere kosten.

Door ons te focussen op één merk per productcategorie kunnen we kosten besparen en die besparingen doorgeven aan onze klanten.

Voorbeeld: licenties PLD

Bij het gebruik van meerdere merken PLC's zou elke merk-specifieke softwarelicentie extra kosten met zich meebrengen, evenals extra training voor ons team om de verschillende systemen te kunnen onderhouden.

Reden 4: langdurige ondersteuning en consistentie

Misschien wel het belangrijkste argument voor specialisatie is de consistente ondersteuning op lange termijn. Als een klant ons na vijf jaar belt met een probleem, kunnen we direct helpen omdat we volledig op de hoogte zijn van het systeem dat is geïnstalleerd.

Dit is niet het geval als je verschillende merken installeert. De kans is groot dat je na verloop van tijd de kennis over dat specifieke merk verliest, vooral als de medewerkers die dat systeem beheersen het bedrijf verlaten.

Voorbeeld visiesystemen

Een klant kan ons bellen met een vraag over een visiesysteem dat vijf jaar geleden is geïnstalleerd. Omdat we altijd met Cognex werken, hebben we de kennis en expertise in huis om direct ondersteuning te bieden, zonder tijd te verliezen aan het opfrissen van kennis over andere systemen.

Meerdere merken bieden meerdere nadelen

Veel bedrijven denken dat het aanbieden van meerdere merken hen flexibeler maakt, maar in de praktijk zorgt het voor veel problemen:

  • Verlies van consistentie en mogelijke integratieproblemen tussen systemen.
  • Langzamere reactietijden: Wanneer er een probleem optreedt met een merk dat minder vaak wordt gebruikt, duurt het langer om een oplossing te vinden. Dit kan leiden tot productiestilstanden en hogere kosten.
  • Onnodige complexiteit: Meerdere merken vereisen meerdere licenties, onderhoudscontracten en trainingen, wat de complexiteit en kosten onnodig verhoogt.

Wij werken enkel met ‘onze’ merken

In’t verleden hebben wij zelfs bestellingen geweigerd waarbij klanten aandrongen op het gebruik van een ander merk dan ons standaardmerk. Op korte termijn kan dit omzetverlies betekenen, maar we geven er de voorkeur aan om op lange termijn betrouwbare ondersteuning te bieden zonder complicaties. Da's waar Promation voor staat. 

Het toestaan van meerdere merken zou uiteindelijk leiden tot slechtere ondersteuning en een inconsistente ervaring voor onze klanten. En da’s niét waar Promation voor staat.

Stijn Provoost

Wij kiezen voor specialisatie en dus voor duurzaam succes

Bij Promation geloven we dat specialisatie in één merk per productcategorie de juiste weg is naar duurzame en succesvolle automatiseringsprojecten.

Of het nu gaat om PLC's, visiesystemen, robots of cobots, onze klanten profiteren van de diepgang van onze kennis, de efficiëntie van onze implementaties en de langdurige ondersteuning die we kunnen bieden.

We kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit, en dat is wat ons onderscheidt.